04 okt 2018

Ben Quinten (24)

heeft een hekel hokjesdenken

leeftijd: 75 jaar
beroep: gepensioneerd
woonplaats: Bilzen

opleiding: elektricien

heeft Nederlandse roots - voor de 2de keer getrouwd, 2 kinderen uit zijn 1e huwelijk

houdt van petanque en zwemmen

heeft een hekel hokjesdenken en aan een overheid die onze samenleving verdeelt

wil meewerken aan een eerlijker, socialer beleid

een beleidstip:

Ben je als fietser of voetganger wel welkom in Bilzen?

Parkeren is Bilzen is dikwijls een probleem. Meer nog, soms is het centrum inrijden met de auto al een hele uitdaging. Op begin- en eind van scholen is het centrum en de onmiddellijke omgeving per wagen gewoonweg te mijden als je er niet moet zijn, voor fietsers en voetgangers is het telkens een oefening in aandacht schenken. Verder zijn bij de minste activiteit in Bilzen centrum, en ze zijn behoorlijk veel interessante activiteiten, straten afgesloten en staan de parkings vol. Maar wat is het alternatief?

Eén manier om dit op te lossen is anders kijken naar mobiliteit. Een heel eenvoudige oplossing begint bij een beter openbaar vervoer. Maar hiervan zegt het beleid dat ze dit niet in de hand hebben. Maar de inrichtingen voor fietsers en voetgangers heeft het beleid wel in de hand!

De oplossing: omhels  de fietser en voetganger!

Een stap in de goede richting is door meer en vooral betere stelplaatsen voor fietsers in te richten in het centrum, vlak bij de winkels. Tijdens de voorbije zomer zagen we de fietsen op een hoopje liggen tijdens Café Congé. Dit kan toch anders. De fietser echt welkom heten is een uitnodiging om per fiets naar het centrum te komen.

Het zelfde is voor de wandelaar. Heel wat inwoners wonen op wandelafstand van het centrum. Maar met de (niet-)inrichting van voetpaden maakt het beleid het voor wandelaars onmogelijk om veilig het centrum te bereiken.

Neem bijvoorbeeld Meershoven. Ben Quinten: “Ik woon in Meershoven, op wandelafstand van het centrum, maar te voet naar het centrum gaan vind ik een gevaarlijk. Als er al ruimte is naast het fietspad, dan moet ik goed kijken om niet in een gat te stappen en mijn voet te verstuiken.”

Bewoners hebben in het verleden meermaals het beleid aangesproken op deze situatie zowel per mail als met het invulformulier, maar het beleid beweert niets ontvangen te hebben. De burger zal het wel weer fout verstuurd hebben…

Een beleid zorgt voor een menselijker, eerlijker en gezondere samenleving wijst niet met het vingerke naar de domme burger die zijn formulier fout invult, maar luistert naar die burger en doet wat met die vraag: #burgerENbeleid #samenopdebank!