01 jul 2015

Station moet open blijven

Sedert 1 juli 2015 is het stationsloket van Bilzen dicht. Besnoeien op dienstverlening aan de klant. "Teleurstellend dat wederom in Limburg de gebruiker van het openbaar vervoer in de kou komt te staan. Buiten de centrumsteden, waar kan een Limburger nog terecht om inlichtingen te vragen?"

Stationsloket dicht

"Een onpersoonlijke automaat kan een persoonlijke dienstverlening niet vervangen!"

Het behoud van een persoonlijke dienstverlening is een duidelijke eis van heel wat reizigers. De petitie en brede bevraging van de burger wijst uit dat de klant vooral behoefte heeft aan een persoonlijke dienstverlening.

​Een optimale dienstverlening moet gegerandeerd blijven!

Hierbij denken wij aan degelijk functionerende automaten. Regelmatig kunnen reizigers geen ticket kopen aan de automaat omdat deze 'buiten dienst' is. Overigens zijn de automaten nu opgesteld op plaatsen die handig zijn voor de NMBS. De automaten moeten komen op plaatsen die handig zijn voor de reizigers. Bovendien: "neem in alle weer en wind eens een papieren ticket aan een automaat zonder enige bescherming tegen regen, hagel of sneeuw."

Wat met real-time informatie voor de rezigers? Reizen met de trein is altijd wat verrassend: "Wanneer gaat die trein komen?" Degelijke informatie aan de reiziger is een must. De toestand van de luidsprekers laat overal enorm te wensen over. Digitale informatieborden met real-time informatie zijn geen luxe meer, maar gewoon een basisuitrusting voor onbemande stations.

Wat met het veiligheidsgevoel van de reiziger? Nederland heeft hier gekozen voor een goede oplossing waarbij de reiziger zich nooit alleen weet op het perron. Slimme camera's, palen met een informatie- en een noodknop zijn niet langer een modern gadget op het perron, maar een must.

Ook andere voorzieningen kunnen het comfort van de wachtende reizigers verbeteren: meer en betere voorzieningen om te zitten, betere overdekte wachtruimtes en een betere verlichting.

rails2meet

protestactie voor stationsgebouw

Groen Bilzen kijkt vooruit en ijvert voor "stationsgebouwen als multifunctioneel reizigersknooppunt ​rijk aan informatie boeiend en inspirerend aan ontmoetingen".

Stations zijn van oudsher plaatsen van vertrekken, toekomen, wisselen van reis en vooral ontmoeten.
De oude lege stationsgebouwen moeten deze functie blijven behouden, een functie kortbij de reiziger, in de schoot van de NMBS en niet bij INFRABEL. Een lange leegstand van deze gebouwen leidt alleen maar tot een verloedering van de buurt.

​Deze plaatsen kunnen omgebouwd worden tot bijvoorbeeld 'railss2meet': een plaats met uitgebreide informatie, een plaats met multifunctionele vergaderruimtes, goed bereikbaar met openbaar vervoer. Dit kan voor reizigers dan de ontmoetingsplaats  met heel wat faciliteiten, een aangename plaats om te vertoeven, een uitvalsbasis om Bilzen verder te verkennen.

Hierbij kunnen verantwoordelijken ook sociale tewerkstelling faciliteren. We denken aan een fietsherstelplaats, eventueel aangevuld met een plaats waar je fietsen kan huren.